Rövid szakmai összefoglalása 2010. április-i 13. PROJEKTMENEDZSMENT A GAZDASÁGBAN Fórumról
A tizenharmadik alkalommal megrendezésre kerülő Fórum kiemelt figyelmet fordított
· az innovációs projektek kritikus kérdéseinek bemutatására, innovációt támogató projektmenedzsment specialitásainak és lehetőségeinek bemutatására,
· a kis- és közepes vállalatok (kkv) projektmenedzsment jellemzőinek megismerésére, a projektmenedzsment kultúra fejlesztési lehetőségeinek bemutatására,
· a projektek emberi erőforrást érintő kihívásainak bemutatására (virtuális projektszervezetek, a csoportstílus, mint hatékonyságjavító tényező, hagyományos és modern magatartásminták együttélése), új megoldások lehetőségére és alkalmazásuk felelősségére.
A 13. Fórumon 28 vállalat szakértői 29 előadást tartottak. A Fórum szakmai előadásainak sorát a hagyományoknak megfelelően „AZ ÉV PROJEKTMENEDZSERE” előadása nyitott meg. A díjat Mahler Gusztáv (Magyar Telekom Nyrt) nyerte, aki bevezető előadásában, tapasztalatait összefoglalva rámutatott a komplex projektekben a különböző funkciók (műszaki-technikai, értékesítő, marketing, pénzügy, jog) szakemberi együttműködésének jelentőségére, a kommunikáció fontosságára, a változáskezelés nélkülözhetetlenségre, a jó csapatmunka kialakításában a projektmenedzser kiemelkedő szerepére.
A Fórum első plenáris szekciója az innovációs projektek meghatározó kérdéseit, a projektmenedzsment szerepét az innovációk megvalósításában vizsgálta. Bemutatásra került az Innostart Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ, mely része a 250 tagot számláló európai hálózatnak (EBN).
A Központ fontos szolgáltatása Üzleti Angyal Hálózat szolgáltatás (www.uzletiangyal.net), mely a forrásközpontok (tudás, technológia, pénzügy, menedzsment) közti közvetítést, a K + F eredmények minősítését és piaci hasznosítását kívánja elősegíteni. Az üzleti angyalok magánszemélyek, akik korai üzleti fázisban tőkéjüket fektetik be és közben menedzseri-, projektmenedzseri-, mentorálási segítséget is adnak az innovatív ötletek piacra viteléhez. Az európai ösztönzésre Magyarországon is megalakuló klaszterek fontos szerepet játszanak egyes szakterületeken az innovációs gondolatokat projektekbe foglaló munka elvégzésére, az együttműködésben érdekelt vállalatok hálózatának kialakításában. A bemutatkozó Mobilitás és Multimédia Klaszter az infokommunikáció multinacionális vállalatait kapcsolja az innovatív ötletekkel rendelkező hazai kis- és közepes vállalatokhoz.
A Klasztert az EU is akkreditálta (2000 EU klaszter közül a legkiválóbb 60 közé, brüsszeli képviselettel). A Klaszter fő feladatának tekinti az ötletek gyűjtését, ötletenként az érdeklődő partnerek bizalmi hálózatának kiépítését (workshop keretében), a piaci lehetőségek feltárását (üzleti terv készítés támogatással), piacra vitel támogatását (tudás-, innováció- és projektmenedzsmenttel). Az Ericsson termék specifikus innovációs folyamatának és eredményeinek bemutatásával, egy száz éves hagyománnyal rendelkező multinacionális cég gyakorlatát adta át a résztvevőknek. A vállalat 2009-ben AZ ÉV LEGINNOVATÍVABB VÁLLALAT díj nyertese volt. A Magyar Telekom a szolgáltatás fejlesztési innováció folyamatát mutatta be, ahol az igény menedzsment mellett a projektmenedzsment is fontos szerepet kap. Az 500 körüli szolgáltatási termékkel rendelkező vállalat egy év alatt 82 termékfejlesztési projektet valósított meg. A különböző méretű projektek különböző, a szinteknek megfelelő támogató eszköz ellátásban részesülnek.
A Fórum másik kiemelt szekciója volt a kis- és közepes vállalatok (KKV-k) projektmenedzsment gyakorlatával, problémáikkal, hatékony módszereikkel foglalkozó szekció. A KKV-k működési hatékonyságának javítása meghatározó lehet az ország gazdasági fejlődése szempontjából. A szektor vállalatait támogató EU és állami pályázatok, programok sikeressége nagy mértékben függ a vállalatok szervezési- és munka kulturális korszerűségétől (elfogadott stratégia, hatékonyan szervezett ügyfélközpontú vállalati folyamatok, megfelelő kompetenciájú szakemberek, korszerű információ kezelés, projektmenedzsment kultúra). A KKV-k specialitása, hogy a tulajdonos és az operatív vezető ugyanaz a személy (a két funkció ellentétes érdekeket takar), akinek szerepe meghatározó a cél kijelölésben és a projekt indító döntés meghozatalában. Ennek megfelelően a projekt sikere szempontjából meghatározó az első számú vezető információkkal való ellátása.
A Fórum lezárását a harmadik kiemelt téma, a projekt vezetés emberi erőforrást érintő kihívásainak vizsgálatát végző szekció jelentette. A projektek környezete, körülményei gyors változásban vannak napjaikban. Sok esetben a projektben dolgozók nem egy geográfiai helyszínen és ennek megfelelően nem egy időzónában kell dolgozzanak, ami felveti a virtuális team-ek munkájának koordinálási, kommunikációs kérdéseit. A virtuális működés specialitásait figyelembe véve nemcsak a virtuális munkát támogató eszközöket kell használni, de a közös munkát támogató megfelelő kommunikációs eszközöket, közösen fejleszthető tudástárat is. A különböző generációk (veterán – boomer – X generáció – Y generáció) együttműködésének elősegítésében sokat segít a generációk önképének, elvárásainak megismerése és menedzserként ehhez való alkalmazkodás. A szekcióban egy 2005-ös hazai, elsősorban az Y generációra (1980 után születettek) vonatkozó kutatás eredményei kerültek bemutatásra. Ennek a generációnak az Internet alapvető kommunikációs eszköze, egyszerre akár több karrier építésre is nyitott (alacsony a munkahely iránti lojalitás), elvárja a döntésekbe való bevonást és az önálló munkavégzés lehetőségét, az adaptivitása magas, leginkább önmagához és személyes kapcsolatihoz lojális, teljesítmény orientált és világos, elfogadható elvárásokat igényel. A szekció foglalkozott azzal a kérdéssel is, hogy pótlólagos erőforrás hiányban hogyan javítható a projekt team hatékonysága, hogyan motiválhatók a tagok? A megoldás a projektmenedzser működésfejlesztő- és coach szerepének erősítésében rejlik. A megfelelő projekt működést csoport stílust fejlesztő és egyéni személyiség megismerést támogató eszközök segítik, amikből hármat (HS csoportstílus leltár, Belbin csoportszerepek, Myers-Briggs típusindikátor) a szekció előadás is bemutatott.
A Fórum programjának fontos részét képezte, a hagyományoknak megfelelően, a „projektmenedzsment hazai helyzete” kérdőív eredményeinek feldolgozása. A hazai projektmenedzsment szakmai képviselői által kitöltött (140 visszaküldött) kérdőív alapján vizsgálatra került a hazai projektmenedzsment szakma paradigma váltásának elemei, a projektek eredményességét meghatározó kulcsfontosságú tényezők, kompetencia összetevők, a projektmunka virtualitásának elemei, a projektek üzleti kilátásai 2010-re.
A kérdőíves kutatás elemzését Török Gábor szociológus végezte el. Az elemzés eredménye azt mutatja, hogy
- a projektek sikerességéhez legfontosabb képességek: kommunikáció, célkijelölés, rendszerben gondolkodás,
- legfontosabb hozzáállások (attitűdök): együttműködés, megbízhatóság, személyes felelősség,
- legfontosabb kommunikációs eszköz: Internet (89%), telefon (54%), videokonferencia (0%),
- paradigma váltás, főként a fiatalok szerint: nemzedék váltás, PM presztízs növekedés, szakmai professzionalizálódás (képzettség nélküliek kiszorulása),
- virtuális munkavégzés növekvő (földrazi és időbeli egyidejűség csökken),
- projektek szám-, komplexitás-, létszám- várakozás negatív, de pozitívabb, mint 2009-ben.
A Fórum résztvevői az idén is megválasztották a Fórum legjobb előadóját, aki ez évben Déri András ügyvezető igazgató (Logisztika) lett, aki egy középvállalat folyamatszervezési projektjének kihívásait mutatta be egy logisztikai tanácsadó-projektvezető szempontjából.
A következő, tizennegyedik Fórum megrendezésére várhatóan 2011. április 7-én kerül sor.
Budapest, 2010. május 3.
Dr. Prónay Gábor
Szervező Bizottsági elnök