KÉPEK A VASÚTI TÁVKÖZLÉS TÖRTÉNETÉBŐL - ELŐADÁS A SZENIOR SZAKOSZTÁLY MÁJUSI ÖSSZEJÖVETELÉN
A Szenior Szakosztály május 9-i összejövetelén Pap János nyugalmazott MÁV mérnök-főtanácsos előadást tartott „A MÁV távközlésének története képekben, 1949–2000” címmel, amely folytatása volt a 2009. január 5-i előadásnak, ahol is Pap úr a hazai vasúti távközlés történetének 1820–1949-ig terjedő szakaszát mutatta be. Ez alkalommal is hatalmas mennyiségű képanyagot láttunk, melyekből itt csak néhány mozzanatot tudunk megemlíteni.
1949-től a vasút irányítása a Közlekedésügyi Minisztériumba került. Kialakult a MÁV új hierarchiája, melyen belül a vasúti távközlés ügyvitele külön szervezeti egységbe, a Központi Távbeszélő és Távíró Hivatalba került. A háborús károk elhárítását követően a vasúti távközlés rohamos fejlődésnek indult.
A hangsúly a rádiós adó-vevők telepítésén volt, de 1954-ben megjelentek a rendszerben az akkor még súlyos, hordozható rádiótelefonok is, 2-3 méteres antennájukkal. A rádiós berendezések működési frekvenciatartománya eleinte 4 MHz volt, majd kiterjedt a 40 MHz-es és a 160 MHz-es sávra is. A készülékek nyugat-európai gyártóktól (Siemens-Hell, AEG-Telefunken, Storno) származtak. Ugyanakkor a vezetékes hálózatokban magyar és NDK-beli (BHG, RFT) berendezések is megjelentek. Idővel frekvenciagazdálkodási okokból jelentős frekvenciaváltásra került sor: 1983-ban megkezdődött a 160 MHz-es sávról a 450 MHz-es sávra való átállás.
1989-től felügyelet nélküli vasútállomások üzemeltetése vált lehetővé a rádiós váltóvezérlők segítségével, amelyeket a mozdonyokba telepítettek. A MORSE távírás 1964-ben megszűnt, szerepét a négyhuzalos, vivőfrekvenciás távírás vette át, melyhez központok és alközpontok épültek. A vasútállomásokon 1964-től utastájékoztató rendszerek kiépítése kezdődött. Meglepve hallottuk, hogy a vasútállomásokon ma is működő dallamgenerátorok 1974-ben történt kifejlesztésében (ideértve a zeneszerzést is) Székely Tamás úrnak, Szakosztályunk tagjának oroszlánrésze volt.
A számítástechnika terjedését jelezte 1977-ben a MÁV Számítástechnikai Üzem felállítása. 1992-ben megjelent az optikai kábel is a MÁV-nál, Nyékládháza és Miskolc közötti légvezeték formájában. 1993-ban kiépült a budapesti optikai kábelgyűrű, 1998-ban pedig megkezdődött az országos optikai hálózat kiépítése. 1997-ben indult el az interneten a Siemens cég Elvira tájékoztató és jegyfoglaló rendszere. Az utolsó évszám, amelyet Pap úr előadása tartalmazott, 2000; ekkor állt fel a MÁV gazdasági irányító rendszere a Déli pályaudvaron.
Pap úr saját szakmai életrajzából is felvillantott képeket. 1954-ben helyezkedett el a MÁV-nál, vasutas elődei nyomába lépve. Mostani előadásának egyes képeihez fűzött magyarázatából érzékelhető volt, hogy hosszú vasutas pályafutása alatt szakmájának rendkívül aktív, elkötelezett tagja volt. Az előadást Pap úr több régi kollégája is meghallgatta, így az összejövetel baráti beszélgetéssel végződött.
dr. Somodi Józsefné