A Philips is kiszáll a plazmatelevíziók piacáról
Kivonul a plazmatévék piacának nagy részéről a holland Philips Electronics, amit a vállalat elnök-vezérigazgatója, Rudy Provoost közölt egy hongkongi sajtótájékoztatón. A vállalat a jövőben az LCD-televíziókra összpontosít, melyek egyre inkább kiszorítják a piacról a plazmákat. A hollandokhoz hasonló lépésre szánta el magát korábban a japán Sony is.
Provoost Hong Kongban közölte a napokban, hogy a Philips Electronics Észak-Amerika és Ausztrália kivételével még idén kivonul a plazmatelevíziók piacáról. A vállalat tavaly 10 százalékos részesedéssel bírt ezen a területen, amivel a negyedik legnagyobbnak bizonyult. A forgalom területi bontása bár nem ismert, vélhetően az Egyesült Államok lehet a legerősebb felvevőpiaca, amely egyébként is a plazmatévék egyik fellegvára az ottani lakásviszonyok és fogyasztói szokások miatt.
A Philips döntése mögött két meghatározó tényező húzódhat meg. Az egyik, hogy az LCD-televíziók egyre nagyobb nyomás alá helyezik a plazmákat, mivel egyre nagyobb és nagyobb méretben képesek árban megverni azokat, miközben képminőségük is látványosan javul, egyesek szerint mára pedig az emberek többsége nem érzékel különbséget a két technológia között. A leszállított plazmapanelek száma az iparág történetében elsőként csökkent 2006 negyedik negyedévében, éves összehasonlításban, mivel az LCD a vártnál gyorsabban nyert teret, míg az észak-amerikai kereslet alulmúlta a várakozásokat.
A másik, hogy a Philips nem rendelkezik saját plazmapanel-gyártással, így az egyre fojtogatóbb verseny közepette stratégiai hátrányban van ellenfeleivel szemben. Ugyanezek a faktorok késztették a Sonyt is arra, még tavaly augusztusban, hogy elhagyja a plazmapiacot – bár egyes pletykák szerint tárgyalásokat folytat a Fujitsu Hitachi Plasma Display-jel egy esetleges visszatérésről. A plazmagyártást és a plazmatévék piacát a Matsushita Electric uralja (Panasonic), amely méretgazdaságossági előnyét kiaknázva gyakorlatilag lerohanta a piacot a negyedik negyedévben, és főként koreai riválisai kárára 10 százalékponttal 40 százalék fölé növelte részesedését a stagnáló szállításokból.
DigiTimes/HWSW 2007. 03. 14.