Adóbevallás telefonon
Kísérlet, a francia hatóságok egyelőre csak tesztelik az ötletet!
Az adófizetők számára állandóan újdonságokkal kedveskedő francia pénzügyi hatóságok legújabban a telefonos bevallás ötletével igyekeznek elkápráztatni az ügyfeleiket. A tervről beszámolva a Párizsban megjelenő Le Figaro azonban a túlzott reményeket eloszlatta: telefonon csak igen/nem választ lehet adni arra a kérdésre, hogy a munkáltató vagy más kifizető által számított, levont és átutalt közterhek megfelelnek-e a tényleges helyzetnek, vagy sem.
A következő bevallási idényben tesztelendő eljárást Franciaország északnyugati, normandiai körzeteiben próbálják ki, öt megyére (départements) kiterjesztve. A kísérletben részt vevők számára egy helyi tarifával hívható telefonszámot adnak meg. Az egyszerűsített eljárást főleg azok vehetik igénybe, akiknek a munkáltatójuk vagy más, jövedelmet folyósító intézmény korábban kiküldte az igazolást az előzetesen számított, levont és átutalt adóról.
Az adózónak nem lesz más dolga, mint hogy felhívja a számot, majd egy számítógépre rögzített hang felszólítja, hogy üsse be a nála lévő elszámolási nyomtatványon szereplő egyedi kódot. A megfelelő azonosítás után azt kell beütnie, hogy van-e változás a részére kiküldött bevallási visszaigazoláshoz képest akár többletfizetés, akár visszautalás formájában. A telefonos jóváhagyást a rendszer jogilag érvényes nyilatkozatnak tekinti, kétes esetben azonban nincs mód kérdés feltevésére, és telefonon helyesbíteni sem lehet adatokat.
Lesz kereslet
A szolgáltatás nagy érdeklődésre tarthat számot, az érintett normandiai körzetekben már a kísérleti fázis során is 1,8 millió háztartás bekapcsolódásával számolnak.
Főleg internettel nem rendelkező – többnyire idős – személyekre gondolt a francia adóhivatal, akik egy helyről kapnak szokványos összegű kifizetéseket.
Világgazdaság 2007. 04. 13.