Szakmai értékelés a "Projektmenedzsment a gazdaságban" fórumról
A piaci versenyképességet biztosító stratégiai ötletek, innovációk sikeres megvalósításának, termékké-szolgáltatássá alakításának, a vállalati működési folyamatok fejlesztésének leghatékonyabb eszköze a projektmenedzsment. A vállalatok értékét a tőkeérték és jövedelemtermelő képesség mellett egyre inkább a versenyképesség szempontjából meghatározó tudások és tapasztalatok határozzák meg, amik között kiemelt figyelmet kap a projektmenedzsment vezetési-szervezési felfogás és módszertan.
Az 1998 tavaszi első Fórum még csak a projektmenedzsment magyarországi örömteli jelenlétére, a definícióra, az elfogadtatásra koncentrált. A beindult magyarországi gazdasági átalakulás rendkívüli fejlődést követelt meg elsősorban az elmaradott infrastruktúra területén. A nagyberuházások rendkívüli együttműködést igényeltek a megvalósításban dolgozó vállalatoktól, intézményektől és ehhez nélkülözhetetlenné vált a projektmenedzsment alkalmazása. Az eltelt tíz évben Magyarországon is megfigyelhetők voltak a projektmenedzsment nemzetközi irodalomból megismert fejlődési lépcsői. Mintegy 15 éves elmaradással, de ugyanazokon a fejlődési állomásokon ment keresztül a magyar projektmenedzsment szakma, indulva a projekt definíció általánossá válásával, amit a módszertanok elterjedése, sokszor túlhangsúlyozása követett.
A 10. Fórumon 29 vállalat szakértői 33 előadást tartottak. Az elmúlt évek tapasztalatai után a Szervező Bizottság folytatta a Fórum szakmai profiljának bővítését. Jelen Fórum kiemelt figyelmet fordított a multi-projekt környezet kezelésére, a projekt portfolió menedzsment szakmai problémáinak megvitatására, az üzleti folyamatok menedzsmentjének a projektmenedzsmenthez kapcsolódására, valamint a Nemzeti Fejlesztési Terv II projektmenedzsment elvárásaira különös tekintettel az NFT I tapasztalataira, az önkormányzatok projektmenedzsment problémáira. A kiemelt témák mindegyikét egy-egy szekcióban elhangzó előadások sora mutatta be.
Jelen Fórum szervezői kiemelt feladatnak tekintették a projektmenedzsment jövőbeli fejlődési irányainak követését, a legjobb gyakorlat megismerését és terjesztését, a kutatási eredmények gyakorlati felhasználásának elősegítését. Mindezt a projektmenedzsment elmúlt évtizedbeli hazai- és nemzetközi fejlődésének tükrében kerekasztal beszélgetésen vitatták meg a résztvevők. A vitaindítót kiemelkedően eredményes és sikeres személyiségek tartották.
Az előadások témájuknak megfelelően plenáris ülésen és szekciókban kerültek elmondásra. A négy-öt előadásonkénti szekciókat élénk szakmai vita követte. Az előadások:
• módszertani megoldásokat (projekt iroda megoldások, programmenedzsment- multi-projekt menedzsment, portfolió menedzsment, hatékony minőségbiztosítás, virtuális környezetű team-munka, projektmenedzsment támogató rendszerek),
• projektmenedzsment kompetencia vizsgálatokat,
• projekt kommunikáció hatékony megoldásait,
• projekt siker és felelősségvállalás összefüggéseit,
• folyamatmenedzsment, projektmenedzsment kapcsolatait,
• kis- és közepes méretű vállalatok (KKV) projektmenedzsment sikertényezőit,
• projekt kockázatok kezelésének megoldásait,
• esettanulmányokat (államigazgatási-, közszolgáltatói-, banki alkalmazások, e-business megoldások projekt tapasztalataival) mutatták be.
A Fórum a szakmai tapasztalatok cseréje mellett a munkakapcsolatok kialakítását, a különböző szakmai (műszaki-technikaiak mellett közgazdasági és jogi) és iparági (államigazgatás, közszolgáltatás, ipari gyártás, útépítés, pénzügyi szolgáltatás, távközlés) ismeretekkel rendelkező szakemberek jövőbeli jobb megértését is segítette. Az ismerkedést, a gondolatok, ötletek cseréjét segítették az előadásokat követő viták, a kávé szünetek és a Fórumot lezáró fogadás is.
A Fórum résztvevői kérdőív kitöltéssel mondták el menedzseri szakmai érdeklődésük legfontosabb területeit, projekt menedzsment ismereteik megszerzésének forrásait, a Fórum megrendezésével kapcsolatos véleményeiket és jövőbeli elvárásaikat. Összesítve megállapítható, hogy a Fórum a kapcsolatépítés mellett jelentős tapasztalatokat adott a résztvevőknek a projekt menedzseri munkához. Ebben az évben is a résztvevők nagy része önképzéssel és gyakorlati munkák során szerezte projekt menedzseri tudását. A kérdőívre választ adók 60%-a szerint az előadások színvonala jó, 35% szerint kimagaslóan jó volt. 37% szerint az előadások témája aktuális, míg 60% szerint rendkívül aktuális volt. A válaszadók 95%-a az előadásokat tartalmazó kiadványt hasznosnak tartotta. A Fórum technikai lebonyolítását az átlagosnál jobbnak gondolta a válaszadók 90%-a. A felmérés ösz-
szegzéseként megállapítható, hogy a résztvevők az előadások és a kiadvány színvonalát nagyon jónak tartották, ami azt mutatja, hogy a projektmenedzsment kultúra fejlődése vitathatatlan.
Az 1998-ban indult Fórum több éves dinamikus létszám növekedése 2002-re megállt. 2003-ban jelentős visszaesés következett be, amit 2005-ben sikerült megállítani és stabilizálni. 2007-ben 70 cég képviseletében 127 résztvevője volt a Fórumnak. A projektmenedzsment szakma lassan minden jelentősebb szervezete (FÖVOSZ-IPMA, PMI Budapest Hungary, PMSZ, TIPIK) bekapcsolódott a szervezésbe, ami a Fórum országos ismertségét jelentősen megnövelte. Mindezek alapján megállapítható, hogy a 2007. április 5-én, a margitszigeti Thermal Hotelben megrendezett, jubileumi 10. Távközlési és Informatikai Projektmenedzsment Fórum szakmailag sikeresnek tekinthető.
A Fórum résztvevői az idén is megválasztották a Fórum legjobb előadóját, aki ez évben Varga Csaba (Raiffeisen Consulting) lett „Pályázatírás vs komplex ügyféltámogatási rendszer” című előadásával.
A Szervező Bizottság az „ÉV PROJEKTMENEDZSERE” cím pályázatát hatodik alkalommal 2006. decemberében írta ki. A 2007. január 31-i határidőig 3, a kiírásnak teljes mértékben megfelelő, magas színvonalú pályázat érkezett be. A kiírásnak megfelelően az SZB megbízásából az Operatív Bizottság márciusban az értékelési munkát elvégezte és az SZB 2007. március 21-i ülésén, elfogadva az OB ajánlását, szavazással döntött az ÉV PROJEKTMENEDZSERE díj 2006. évi győzteséről, aki Molnár Zoltán projektmenedzser (Hewlett-Packard Magyarország) lett.
Molnár Zoltán a „MOL desktop és hálózat üzemeltetés outsource előkészítő program (ISOS)” program vezetőjeként pályázott a díjra. Az SLA szinteket biztosító, 80 ember áthelyezését is magába foglaló kiszervezett szolgáltatás-rendszer (outsource) 10 projektből álló programot alkotott és ennek a megvalósítása 2005. novembere és 2006 júliusa között (8 hónap alatt) került sor Molnár Zoltán irányításával. Feladatai közé tartozott a projektek előkészítése és tervezése, a részletes projekt tervek előállítása, a szükséges erőforrások meghatározása és allokálása, a projektek összehangolása, az összevont projekt ütemezés elkészítése és jóváhagyatása, a projektek kontroll (erőforrás, ütemezés, pénzügy) felügyelete, a projekt termékek átadás/átvételének végrehajtatása, a projekt lezáráshoz szükséges adminisztrációs feladatok végrehajtása (projekt-záró dokumentumok, teljesítési igazolások előállítása).
A program legintenzívebb szakaszában, egy időben 40-45 fő dolgozott együttesen a megbízó MOL és a szállító részéről. A projektben 3 különböző alvállalkozó működött közre, ők a teljes erőforrás keret kb. 10-15%-át használták fel. Valamennyi átmenet-projekt saját erőforrás kerettel rendelkezett, a teljes tervezett erőforrás ráfordítás 913 embernap volt a 8 hónapos átfutási időre. Az átmeneti program projektjei saját költségkerettel rendelkeztek, melyek – az erőforrás felhasználással szoros összefüggésben – felhasználásra kerültek, de a tervezett értékeket nem lépték túl. A projekt szakmai- és pénzügyi céljai mind a vevő, mind pedig a szállító oldalán megvalósultak. Az outsource előkészítő programban a projekt menedzser részt vett a legfontosabb program folyamatok kialakításában, a menedzsmentet támogató eszközrendszer kiválasztásában, a projekt mérőszámrendszerének (vállalatok teljesítményének mérésére) és a vezetői jelentés-rendszer kialakításában, a program működési rendjének megszervezésében. A projekt legfontosabb eredménye, hogy az átmenet sikeres végrehajtásával a közös üzemeltetési folyamatok ITIL alapokra helyeződtek, az SLA köteles szolgáltatások, jól definiált, a szerződésben megfogalmazott követelményeknek megfelelő, azokra visszavezethető, szolgáltatás-katalógus elemekre kerültek lebontásra, melyekhez egyértelműen hozzá lehetett rendelni az SLA-kat és a végrehajtandó folyamatokat.
Molnár Zoltán 42 éves informatikus végzettségű, HP projekt menedzser, széleskörű képzettséggel, a PMI PMP (Project Management Professional) minősítésével rendelkezik. Nemzetközi- (banki számlavezetési és treasury projektek) és hazai (MNB, MOL, Pénzügyi Központ projektjei) projekt tapasztalatokat gyűjtött.
A díjpályázat versenyének magas színvonalát mutatja, hogy a Szervező Bizottság két külön díjat is felajánlott. Gáborjáni Szabó Ákos ügyvezető igazgató (Allianz Bank Zrt.) „A leginnovatívabb projekt vezetője” különdíjat kapott, a „Banki működést támogató informatikai rendszer megvalósító projekt”-ben 2006. március és november között végzett kiemelkedő projektmenedzseri munkájáért. A projekt 10 alprojektje a következő rendszerek létrehozását végezte: központi számlavezető rendszer, kártyakezelő rendszer, docflow, trading book, payment & clearing, monolith, scoring, system integration, IT regulation & SLAs, IT infrastruktúra. A projekt sok más banki projekthez kapcsolódott. A projektbe több mint 30 külső szállító és jelentős számú tanácsadó kapcsolódott. A projekt költségvetése a vállalatcsoporton belüli szinergiahatások, országos és nemzetközi szintű kedvezmények, valamint az egységes és szabályozott tenderezési folyamatnak köszönhetően a projekt jelentős – 25%-ot meghaladó – költségmegtakarítással érte el a kitűzött projektcélokat. A legjelentősebb költség megtakarítást a szállítók versenyeztetése és a hosszú távú elkötelezettsége jelentette. 31 éves közgazdász, többéves banküzemi-, informatikai folyamatszervezési és projektmenedzsment gyakorlat után kapta meg az alakuló bank meghatározó projektjének vezetését, ami sikerre vezetett.
Tüdős András informatikai igazgató (T-Online) „Technológiai élvonalra építő szolgáltatási projekt vezetője” különdíjat kapott „IPTV szolgáltatás kidolgozás és piacraviteli projekt”-jében, 2005-2006-ban 15 hónap alatt végzett projektmenedzseri munkájáért. A projekt eredményeképpen ADSL vonalon megvalósuló TV műsorszolgáltatás jött létre világviszonylatban is úttörő módon. A megvalósult szolgáltatással kapcsolatban világszerte új kompetenciák megszerzését kellett biztosítani, mint IPTV platformfejlesztés és üzemeltetés, dedikált ügyfélszolgálat és helpdesk, telepítés és hibakezelés, szerviz, tartalom beszerzés, előfizetői készülékek beszerzése. A projekt komplexitását a legkorszerűbb technológiai megoldások (pl.: MPEG4/H. 264/ videó tömörítés, korszerű/egychipes Set Top Box, gyors csatornaváltás, ADSL2/2+ technológia, Microsoft TV IPTV Edition platform több tucatnyi szerverrel, valós idejű többcsatornás rögzítési és megállítási képesség, Video on Demand kínálat megfelelő tartalom védelemmel) alkalmazása fokozta. A projektnek fontos részét képezte az üzleti tervezés, ami a hosszú távú szolgáltatási stratégiához illeszkedően került kialakításra. A projekt 2006-os beruházási (CAPEX) kerete meghaladta a 2 milliárd Ft-ot, az egyéb költségkerete megközelítette az 50 millió Ft-ot. A 37 éves villamosmérnöki alapképzettséggel rendelkező Tüdős András hazai- és nemzetközi projektekben szerzett tapasztalatokat és tekintélyt.
Molnár Zoltán, „AZ ÉV PROJEKTMENEDZSERE” díj nyertese a Fórum bevezető előadását tartotta, melyben projekt menedzserségének siker tényezőit elemezte. A díj (vándorserleget és a támogatók ajándékai) átadására a zárófogadáson került sor.
A projekt szponzorai a szakmai közélet legkülönbözőbb szereplői közül kerültek ki (21 vállalat/intézmény). A piaci szabályzást és felügyeletet megvalósító Nemzeti Hírközlési Hatóság, a konzultánsokat az Ernst&Young, az FMC Consulting, a Hyperteam, az IDS Scheer Hungária, a KPMG, a Pro-COMpass, a Provice, a Ráció-Net és a Stratis a távközlési és informatikai gyártókat és rendszer integrátorokat az Albacomp, Hewlett-Packard, Kopint-Datorg, Netvisor, Siemens és a Synergon, a távközlési szolgáltatókat a T-COM, a közszolgáltatókat a MAVIR, valamint a banki szektort a CIB Bank, és az MKB képviselte a szponzorok között. A szponzorok a saját PR-jük fejlesztése mellett a szakmai közösség fejlesztését is fontos célnak tekintették, amit megerősítettek az „ÉV PROJEKT MENEDZSERE” díj kiértékelésében való felelősségteljes részvételükkel. A díj támogatói között egy minisztérium (GKM) is található, emelve a díj értékét.
A következő, tizenegyedik Fórum megrendezésére várhatóan 2008. április 3-án kerül sor.
Budapest, 2007. május 7.
Dr. Prónay Gábor
Szervező Bizottsági elnök