GPS-es buszmegállókat állított fel a BKV
Műholdalapú, úgynevezett GPS-es utas tájékoztatási rendszert tesztel a BKV a budai 86-os busz vonalán – az 50 millió forintos kísérletről csütörtökön tartottak sajtótájékoztatót.
Az új tájékoztatás lényege, hogy az utasok egy audiovizuális táblán pontos képet kapnak arról, hogy a busz, amelyre várnak, merre jár, hány perc múlva érkezik a megállóba – mondta el Madák Pál, a BKV szolgálatvezetője. Hozzátette: a 86-os busz vonalán négy helyszínen – a Batthyány téren, a Margit híd két oldalán és a Flórián térhez közel – elhelyezett tábla GPS-alapú, tehát műholdak segítségével határozza meg, merre jár a kívánt jármű.
A közlekedési társaság egy éven keresztül teszteli a 86-os vonalán közlekedő 16 buszba beszerelt, 50 millió forintba kerülő rendszert, de később – a tervek szerint nyolcmilliárd forintért – az egész városban is kiépítenék – ismertette Madák Pál, aki az MTI-nek azt mondta: „a forradalmian új rendszer” nem tartozik a luxusberuházás kategóriájába.
A szakember úgy vélekedett: bár egy intelligens, térképpel is felszerelt információs tábla összege meghaladja az egymillió forintot is, a BKV ilyen színvonalas, minőségi szolgáltatással szeretne utasokat toborozni, és átcsábítani minél több autóst is. „Csak ilyen újításokkal tudunk versenyképesek lenni” – fogalmazott, kiemelve, hogy az utasok az új rendszer segítségével már mobiltelefonjukkal is informálódhatnak a buszok indulásáról és érkezéséről.
Debrecen villamos vonalán már bevezették a fővárosban most még csak tesztelt utas tájékoztató rendszert. Ott a villamosok mindegyikében GPS működik, és az utasok a megállókban leolvashatják mennyit kell várni a következő szerelvényre – igaz, térképen nem követhetik nyomon a járművek helyzetét.
Az új rendszerek nem elhanyagolható előnye, hogy az utasok mellett a diszpécserek is pontosabb képet kapnak a buszok, villamosok helyzetéről. Feloldhatják a járműtorlódásokat, vagy akár jelezhetik is a vezetőnek, ha késésben van a menetrendhez képest.
Az új tájékoztatás lényege, hogy az utasok egy audiovizuális táblán pontos képet kapnak arról, hogy a busz, amelyre várnak, merre jár, hány perc múlva érkezik a megállóba – mondta el Madák Pál, a BKV szolgálatvezetője. Hozzátette: a 86-os busz vonalán négy helyszínen – a Batthyány téren, a Margit híd két oldalán és a Flórián térhez közel – elhelyezett tábla GPS-alapú, tehát műholdak segítségével határozza meg, merre jár a kívánt jármű.
A közlekedési társaság egy éven keresztül teszteli a 86-os vonalán közlekedő 16 buszba beszerelt, 50 millió forintba kerülő rendszert, de később – a tervek szerint nyolcmilliárd forintért – az egész városban is kiépítenék – ismertette Madák Pál, aki az MTI-nek azt mondta: „a forradalmian új rendszer” nem tartozik a luxusberuházás kategóriájába.
Az új típusú megálló
A szakember úgy vélekedett: bár egy intelligens, térképpel is felszerelt információs tábla összege meghaladja az egymillió forintot is, a BKV ilyen színvonalas, minőségi szolgáltatással szeretne utasokat toborozni, és átcsábítani minél több autóst is. „Csak ilyen újításokkal tudunk versenyképesek lenni” – fogalmazott, kiemelve, hogy az utasok az új rendszer segítségével már mobiltelefonjukkal is informálódhatnak a buszok indulásáról és érkezéséről.
Debrecen villamos vonalán már bevezették a fővárosban most még csak tesztelt utas tájékoztató rendszert. Ott a villamosok mindegyikében GPS működik, és az utasok a megállókban leolvashatják mennyit kell várni a következő szerelvényre – igaz, térképen nem követhetik nyomon a járművek helyzetét.
Az új rendszerek nem elhanyagolható előnye, hogy az utasok mellett a diszpécserek is pontosabb képet kapnak a buszok, villamosok helyzetéről. Feloldhatják a járműtorlódásokat, vagy akár jelezhetik is a vezetőnek, ha késésben van a menetrendhez képest.
MTI[origo] 2007. 07. 26.