EU fogyasztóvédelmi kampány: mobiltelefonok és roaming díjak
Meglena Kuneva, az Európai Bizottság fogyasztóvédelemért felelős tagja október 11-én kampányt indított Magyarországon, mely a magyar állampolgárokat tájékoztatja az itthon és más uniós tagállamokban megillető fogyasztói jogaikról.
A 2007 májusában készült felmérés alapján a magyar válaszadók csaknem fele vélte úgy, hogy más EU tagállamok polgáraihoz képest fogyasztóként kevesebb joggal rendelkeznek Magyarországon. A vizsgált időszakra nézve a legtöbb problémát a mobilszolgáltatásokkal vagy készülék vásárlással kapcsolatban említették: a magyar állampolgárok egyhatodának (16%) volt ilyen tapasztalata. Azon válaszadók közül, akik ténylegesen igénybe vettek szolgáltatást, minden tizedik jelezte, hogy problémája volt. A legtöbb panasz a távközlési szolgáltatókkal (17%) volt kapcsolatos.
A fentiekben felsorolt okok tették szükségessé, hogy „Az EU-ban minden fogyasztó élhet a jogaival. Legyen tisztában velük!” információs kampány elinduljon Magyarországon is. Az első kiemelt téma a mobiltelefonok díjai és roaming költségeire vonatkozik, illetve arra, hogy a fogyasztóknak milyen jogaik vannak.
Az unióban az utóbbi pár hónapban jelentős változások történtek, ma már olcsóbb a mobiltelefonról külföldre telefonálni, illetve a külföldön fogadott hívások költsége is jelentősen lecsökkent.
Az Európai Unió speciális jogokat biztosít, ezeknek ismerete viszont egyre fontosabbá válik. Az Európai Unióban valamennyi uniós mobilszolgáltató ma már köteles az úgynevezett eurótarifát vagy annál alacsonyabb díjszabást alkalmazni, kivéve az SMS és MMS szolgáltatásokat. Bármelyik uniós tagállamba való belépéskor a mobilszolgáltató ingyenes SMS-ben köteles tájékoztatni a fogadott és indított hívásokra érvényes percdíjakról. Továbbá, biztosítaniuk kell a szolgáltatóknak, hogy a fogyasztók egy ingyenes telefonszámon tájékoztatást kaphassanak az adott tagállam valamennyi mobilhálózatában érvényes díjakról. Magyarországon a szolgáltatók már a szerződéskötéskor kötelesek tájékoztatni az érvényes barangolási (roaming) díjról, továbbá a tarifaváltásért nem számíthatnak fel külön díjat. Amennyiben mégis panaszunk lenne a mobilszolgáltatók által használt tarifákkal kapcsolatosan, a Nemzeti Hírközlési Hatóság jogosult a mobilszolgáltatók esetleges jogsértő eljárásainak szankcionálására.
Minden fogyasztónak tudnia kell, hogy ma már külföldön sem köteles az automatikusan beállított szolgáltatót igénybe venni, hanem maga választhatja meg, hogy melyik mobilhálózatot használja.
Szerződéskötés előtt érdemes odafigyelni bizonyos részletekre, illetve a szolgáltató és a szolgáltatás kiválasztása előtt érdemes összehasonlítani a különböző díjcsomagokat, mert a többletszolgáltatás általában többe kerül.
Hűségnyilatkozat aláírásakor a fogyasztónak nagyon oda kell figyelnie minden részletre, mert, amennyiben a hűségidő alatt mondja fel a szerződést, annak jelentős mértékű hátrányos pénzügyi következményei lehetnek.
A fogyasztónak jogában áll ingyenes hívásrészletező számlát is kérni. Számlaprobléma esetén jogunkban áll a szolgáltató ügyfélszolgálatával felvenni a kapcsolatot. Hasznos lehet viszont, ha írásban fogalmazzuk meg panaszunkat, ezt a későbbiek során felhasználhatjuk bizonyítékként is.
Magyarországon további információért és tanácsokért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez (OFE-hoz) fordulhatnak (www.ofe.hu). Az OFE ezen kívül rendszeres tájékoztatást ad a fogyasztói jogokat érintő változásokról, illetve érdekes, termékeket összehasonlító tesztekről a Kosár c. magazinukban, mely a következő címen is elérhető: www.kosarmagazin.hu.
A 2007 májusában készült felmérés alapján a magyar válaszadók csaknem fele vélte úgy, hogy más EU tagállamok polgáraihoz képest fogyasztóként kevesebb joggal rendelkeznek Magyarországon. A vizsgált időszakra nézve a legtöbb problémát a mobilszolgáltatásokkal vagy készülék vásárlással kapcsolatban említették: a magyar állampolgárok egyhatodának (16%) volt ilyen tapasztalata. Azon válaszadók közül, akik ténylegesen igénybe vettek szolgáltatást, minden tizedik jelezte, hogy problémája volt. A legtöbb panasz a távközlési szolgáltatókkal (17%) volt kapcsolatos.
A fentiekben felsorolt okok tették szükségessé, hogy „Az EU-ban minden fogyasztó élhet a jogaival. Legyen tisztában velük!” információs kampány elinduljon Magyarországon is. Az első kiemelt téma a mobiltelefonok díjai és roaming költségeire vonatkozik, illetve arra, hogy a fogyasztóknak milyen jogaik vannak.
Az unióban az utóbbi pár hónapban jelentős változások történtek, ma már olcsóbb a mobiltelefonról külföldre telefonálni, illetve a külföldön fogadott hívások költsége is jelentősen lecsökkent.
Az Európai Unió speciális jogokat biztosít, ezeknek ismerete viszont egyre fontosabbá válik. Az Európai Unióban valamennyi uniós mobilszolgáltató ma már köteles az úgynevezett eurótarifát vagy annál alacsonyabb díjszabást alkalmazni, kivéve az SMS és MMS szolgáltatásokat. Bármelyik uniós tagállamba való belépéskor a mobilszolgáltató ingyenes SMS-ben köteles tájékoztatni a fogadott és indított hívásokra érvényes percdíjakról. Továbbá, biztosítaniuk kell a szolgáltatóknak, hogy a fogyasztók egy ingyenes telefonszámon tájékoztatást kaphassanak az adott tagállam valamennyi mobilhálózatában érvényes díjakról. Magyarországon a szolgáltatók már a szerződéskötéskor kötelesek tájékoztatni az érvényes barangolási (roaming) díjról, továbbá a tarifaváltásért nem számíthatnak fel külön díjat. Amennyiben mégis panaszunk lenne a mobilszolgáltatók által használt tarifákkal kapcsolatosan, a Nemzeti Hírközlési Hatóság jogosult a mobilszolgáltatók esetleges jogsértő eljárásainak szankcionálására.
Minden fogyasztónak tudnia kell, hogy ma már külföldön sem köteles az automatikusan beállított szolgáltatót igénybe venni, hanem maga választhatja meg, hogy melyik mobilhálózatot használja.
Szerződéskötés előtt érdemes odafigyelni bizonyos részletekre, illetve a szolgáltató és a szolgáltatás kiválasztása előtt érdemes összehasonlítani a különböző díjcsomagokat, mert a többletszolgáltatás általában többe kerül.
Hűségnyilatkozat aláírásakor a fogyasztónak nagyon oda kell figyelnie minden részletre, mert, amennyiben a hűségidő alatt mondja fel a szerződést, annak jelentős mértékű hátrányos pénzügyi következményei lehetnek.
A fogyasztónak jogában áll ingyenes hívásrészletező számlát is kérni. Számlaprobléma esetén jogunkban áll a szolgáltató ügyfélszolgálatával felvenni a kapcsolatot. Hasznos lehet viszont, ha írásban fogalmazzuk meg panaszunkat, ezt a későbbiek során felhasználhatjuk bizonyítékként is.
Magyarországon további információért és tanácsokért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez (OFE-hoz) fordulhatnak (www.ofe.hu). Az OFE ezen kívül rendszeres tájékoztatást ad a fogyasztói jogokat érintő változásokról, illetve érdekes, termékeket összehasonlító tesztekről a Kosár c. magazinukban, mely a következő címen is elérhető: www.kosarmagazin.hu.
Mobil Portál 2007. 10. 30.