Az Ügyfélkapu szerepe az elektronikus ügyintézésben
Az Ügyfélkapu a magyar kormányzat elektronikus azonosító és ügyfélbeléptető rendszere. Biztosítja, hogy használói a személyazonosság igazolása mellett egyszeri belépéssel biztonságosan kapcsolatba léphessenek elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel.
Az Ügyfélkapu megtalálható: www.magyarorszag.hu/ kormányzati portálon.
Ahhoz, hogy az ügyfél használni tudja az Ügyfélkaput, létre kell hoznia személyes ügyfélkapuját.
Személyes ügyfélkapu létrehozásának menete
Amennyiben regisztrációját interneten keresztül kezdeményezi, úgy a regisztrációs adatlap kitöltését és elektronikus továbbítását követően a megadott e-mail címre megkapja az egyszer használatos, ún. aktiválási kódját. Öt nap áll a rendelkezésére, hogy aktiválja az egyszer használatos kódot, azaz azt az általa meghatározott jelszóra kicserélje. Ebben az esetben az aktiválás után a felhasználó ideiglenes regisztrálttá válik. A 30 napig érvényes ideiglenes regisztrációval csak a szolgáltatások szűk körét veheti igénybe!
Ezt követően be kell fáradni azonosítás céljából valamelyik okmányirodába, vagy az Ügyfélközpontba, ahol alá kell írnia a Regisztrációs Adatlapot.
Abban az esetben, ha a regisztrációs folyamatot valamely regisztrációs szerv előtt kezdeményezi (bármelyik okmányirodában, vagy az Ügyfélközpontban), a személyazonossága igazolását követően, a kinyomtatott és aláírt Regisztrációs Adatlapon megadott elektronikus levélcímre megkapja az egyszer használatos aktiválási kódját. Szintén öt nap áll a rendelkezésére, hogy ezt a kódot lecserélje az általa meghatározott jelszóra. Amennyiben ez a rendszer visszajelzése alapján sikeresen megtörtént, igénybe veheti a regisztrációhoz kötött szolgáltatásokat.
Ügyfélkapu létrehozásakor (még ha interneten kezdeményezi is a regisztrációt) egy okmányirodában egyszer át kell esnie az azonosításon (kivéve a meghatározott minősítésű elektronikus aláírással rendelkezőket).
Ügyfélkapu létrehozását bármely természetes személy kezdeményezheti.
Regisztrációt igénylő szolgáltatások:
APEH:
Elektronikus adóbevallás, Adófolyószámla-kivonat igénylése, Kontroll adatszolgáltatások.
Belügyminisztérium – okmányirodai ügyintézés
Anyakönyvi kivonat, Egyéni vállalkozói igazolvány, Járműigazgatási ügyek, Járműkísérő lap, Lakcímigazolvány, Lakcímváltozás, Mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa, Nemzetközi vezetői engedély, Időpontfoglalás okmányirodába, Személyi adatszolgáltatás letiltása a központi adatnyilvántartásból.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
TAJ-nyilvántartással összefüggő szolgáltatások egyéni ügyfelek részére.
Országos Felsőoktatási Információs Központ
Elektronikus felvételi.
Kormányzati Portál
Gépjárműkereső, Cégkereső, Ingatlankereső, Fórum.
VPOP
Jövedéki- és energiaadó bevallás.
Az elektronikus úton benyújtott dokumentum megérkezéséről a hatóság értesítést küld a feladónak, és a megkérdezést követő három napon belül elbírálja, megvizsgálja, hogy az megfelel-e a jogszabályban előírt követelményeknek. A dokumentumhoz kapcsolódó jogkövetkezmények az automatikus visszaigazolás elküldésével állnak be, kivéve akkor, ha a hatóság vizsgálata a kapott dokumentum értelmezhetetlenségét állapítja meg, és erről az ott megjelölt határidőn belül az ügyfelet elektronikus levélben értesíti.
Jelenleg az adó és járulékbevallás a leggyakrabban használt elektronikus ügyintézés.
Az elektronikus ügyintézést segíti a Kormányzati Ügyféltájékoztatási Központ.
A Kormányzati Ügyféltájékoztató Központ (Ügyfélvonal) a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) 172. § j) pontja alapján – a központi elektronikus szolgáltatórendszer részeként – látja el tájékoztató feladatát.
Az Ügyfélvonal feladata, hogy egy központi elérésen keresztül többcsatornás tájékoztatást (szóban, e-mailben) nyújtson közigazgatási ügyekben az állampolgárok, vállalkozások és egyéb szervezetek részére.
Az Ügyfélvonal feladata továbbá, hogy egy konkrét közigazgatási szervhez kapcsolódó probléma megfogalmazása esetén (amennyiben az Ügyfélvonal nem tud kimerítő tájékoztatást nyújtani, vagy konkrét közigazgatási ügyintézésről van szó) az ügyfelet az illetékes szakhatóság kompetens munkatársához irányítsa.
Fontos tudni, hogy a tájékoztatás nem jelenti a konkrét közigazgatási ügy megoldását, jogszabály értelmezést, jogi segítségnyújtást. Az Ügyfélvonal megkönnyíti az ügyfél számára a megfelelő közigazgatási szerv megtalálását, valamint alapvető, a hatósági eljárás során hasznosítható ismeretekkel látja el az ügyfelet.
A központ elérhető a nap 24 órájában a 189-es zöld (ingyenesen hívható) telefonszámon, a www.ugyfelvonal.hu honlapon vagy a 189@ugyfelvonal.hu e-mail címen.
Az Ügyfélkapu megtalálható: www.magyarorszag.hu/ kormányzati portálon.
Ahhoz, hogy az ügyfél használni tudja az Ügyfélkaput, létre kell hoznia személyes ügyfélkapuját.
Személyes ügyfélkapu létrehozásának menete
Amennyiben regisztrációját interneten keresztül kezdeményezi, úgy a regisztrációs adatlap kitöltését és elektronikus továbbítását követően a megadott e-mail címre megkapja az egyszer használatos, ún. aktiválási kódját. Öt nap áll a rendelkezésére, hogy aktiválja az egyszer használatos kódot, azaz azt az általa meghatározott jelszóra kicserélje. Ebben az esetben az aktiválás után a felhasználó ideiglenes regisztrálttá válik. A 30 napig érvényes ideiglenes regisztrációval csak a szolgáltatások szűk körét veheti igénybe!
Ezt követően be kell fáradni azonosítás céljából valamelyik okmányirodába, vagy az Ügyfélközpontba, ahol alá kell írnia a Regisztrációs Adatlapot.
Abban az esetben, ha a regisztrációs folyamatot valamely regisztrációs szerv előtt kezdeményezi (bármelyik okmányirodában, vagy az Ügyfélközpontban), a személyazonossága igazolását követően, a kinyomtatott és aláírt Regisztrációs Adatlapon megadott elektronikus levélcímre megkapja az egyszer használatos aktiválási kódját. Szintén öt nap áll a rendelkezésére, hogy ezt a kódot lecserélje az általa meghatározott jelszóra. Amennyiben ez a rendszer visszajelzése alapján sikeresen megtörtént, igénybe veheti a regisztrációhoz kötött szolgáltatásokat.
Ügyfélkapu létrehozásakor (még ha interneten kezdeményezi is a regisztrációt) egy okmányirodában egyszer át kell esnie az azonosításon (kivéve a meghatározott minősítésű elektronikus aláírással rendelkezőket).
Ügyfélkapu létrehozását bármely természetes személy kezdeményezheti.
Regisztrációt igénylő szolgáltatások:
APEH:
Elektronikus adóbevallás, Adófolyószámla-kivonat igénylése, Kontroll adatszolgáltatások.
Belügyminisztérium – okmányirodai ügyintézés
Anyakönyvi kivonat, Egyéni vállalkozói igazolvány, Járműigazgatási ügyek, Járműkísérő lap, Lakcímigazolvány, Lakcímváltozás, Mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa, Nemzetközi vezetői engedély, Időpontfoglalás okmányirodába, Személyi adatszolgáltatás letiltása a központi adatnyilvántartásból.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
TAJ-nyilvántartással összefüggő szolgáltatások egyéni ügyfelek részére.
Országos Felsőoktatási Információs Központ
Elektronikus felvételi.
Kormányzati Portál
Gépjárműkereső, Cégkereső, Ingatlankereső, Fórum.
VPOP
Jövedéki- és energiaadó bevallás.
Az elektronikus úton benyújtott dokumentum megérkezéséről a hatóság értesítést küld a feladónak, és a megkérdezést követő három napon belül elbírálja, megvizsgálja, hogy az megfelel-e a jogszabályban előírt követelményeknek. A dokumentumhoz kapcsolódó jogkövetkezmények az automatikus visszaigazolás elküldésével állnak be, kivéve akkor, ha a hatóság vizsgálata a kapott dokumentum értelmezhetetlenségét állapítja meg, és erről az ott megjelölt határidőn belül az ügyfelet elektronikus levélben értesíti.
Jelenleg az adó és járulékbevallás a leggyakrabban használt elektronikus ügyintézés.
Az elektronikus ügyintézést segíti a Kormányzati Ügyféltájékoztatási Központ.
A Kormányzati Ügyféltájékoztató Központ (Ügyfélvonal) a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) 172. § j) pontja alapján – a központi elektronikus szolgáltatórendszer részeként – látja el tájékoztató feladatát.
Az Ügyfélvonal feladata, hogy egy központi elérésen keresztül többcsatornás tájékoztatást (szóban, e-mailben) nyújtson közigazgatási ügyekben az állampolgárok, vállalkozások és egyéb szervezetek részére.
Az Ügyfélvonal feladata továbbá, hogy egy konkrét közigazgatási szervhez kapcsolódó probléma megfogalmazása esetén (amennyiben az Ügyfélvonal nem tud kimerítő tájékoztatást nyújtani, vagy konkrét közigazgatási ügyintézésről van szó) az ügyfelet az illetékes szakhatóság kompetens munkatársához irányítsa.
Fontos tudni, hogy a tájékoztatás nem jelenti a konkrét közigazgatási ügy megoldását, jogszabály értelmezést, jogi segítségnyújtást. Az Ügyfélvonal megkönnyíti az ügyfél számára a megfelelő közigazgatási szerv megtalálását, valamint alapvető, a hatósági eljárás során hasznosítható ismeretekkel látja el az ügyfelet.
A központ elérhető a nap 24 órájában a 189-es zöld (ingyenesen hívható) telefonszámon, a www.ugyfelvonal.hu honlapon vagy a 189@ugyfelvonal.hu e-mail címen.
Kormányzati Portál