Rugalmas online árazással kísérletezik a zeneipar
Különös új stratégiával próbálja kompenzálni a zeneipar a CD-eladások csökkenő bevételeit – nevezetesen a digitális eladások árazásának ke¬resletarányosan rugalmassá tételével kezdtek kí¬sérletezni.
A konkrét árváltozásokat sok tényező hatá-rozza meg, de a gyakorlatban ez a legtöbbször két fő ösvény mentén látszik érvényesülni: egy-részt a népszerűbb és keresettebb egyes számok ára emelkedik, miközben az egész albumoké (ame¬lyekhez ezek a számok tartoznak) csökken; más¬részt pedig egyénileg drágulnak a számok azon vásárlók számára, akik hat hónap alatt 10 és 50 közti mennyiségben töltenek le számokat, azok számára pedig olcsóbbakká válnak, akik ugyan¬ennyi idő alatt még 10-et se töltenek le.
Fogyasztói szemszögből tehát kissé ellent-mondásos a dolog, mert míg e két ösvény közül az elsőt még akár egészen jó ötletnek is lehet mon¬dani, addig a második már egyszerre jó és rossz: a keveset vásárlók engedményekkel való csábítá¬sa érthető, viszont a sokat vásárlók büntetése a még több vásárlásra ösztönzés helyett kissé fur¬csa... Legalábbis elméletben.
A gyakorlat azonban úgy tűnik, azt mutatja, hogy annyira mégsem élik meg a dolgot büntetés¬ként a sokat vásárlók, mivel a PassAlong 16 he¬tes próbaüzeme határozottan pozitív eredménnyel zárult: átlag 122%-os bevétel növekedést értek el, ami azonban egyes kiugró számok esetében még az 500%-ot is elérte. Mi több, olyan albumaik is fogyni kezdtek, amelyek előtte senkinek nem kel-lettek. A magyarázat pedig az, hogy a csökkenő albumárak hatására olyanok is vettek egész albu¬mokat, akik eleinte csak két-három számot akar¬tak megvenni arról.
Várhatóan ez az árazási módszer nagyobb teret is fog nyerni a jövőben, mivel a kiadók sze¬retnék minél jobban elterjeszteni, és a DRM-men¬tes zenék árulásához leginkább akkor járulnának hozzá, ha az online zeneboltok cserébe elfogad¬ják a változó árazást – elemzők azonban rámutat¬tak arra is, hogy érzékelhető hatása a dolognak várhatóan akkor lesz csak, ha vagy beadja a de¬rekát ennek a módszernek az iTunes is (ami pe¬dig nem valószínű), vagy pedig ha a versenytársai nagyobb befolyást szereznek a piacon (kérdéses, de mindenképpen időigényes). Valószínű minden¬esetre, hogy nem most hallottunk utoljára erről a kérdésről.
iPon Computer 2008. 06. 08.
A konkrét árváltozásokat sok tényező hatá-rozza meg, de a gyakorlatban ez a legtöbbször két fő ösvény mentén látszik érvényesülni: egy-részt a népszerűbb és keresettebb egyes számok ára emelkedik, miközben az egész albumoké (ame¬lyekhez ezek a számok tartoznak) csökken; más¬részt pedig egyénileg drágulnak a számok azon vásárlók számára, akik hat hónap alatt 10 és 50 közti mennyiségben töltenek le számokat, azok számára pedig olcsóbbakká válnak, akik ugyan¬ennyi idő alatt még 10-et se töltenek le.
Fogyasztói szemszögből tehát kissé ellent-mondásos a dolog, mert míg e két ösvény közül az elsőt még akár egészen jó ötletnek is lehet mon¬dani, addig a második már egyszerre jó és rossz: a keveset vásárlók engedményekkel való csábítá¬sa érthető, viszont a sokat vásárlók büntetése a még több vásárlásra ösztönzés helyett kissé fur¬csa... Legalábbis elméletben.
A gyakorlat azonban úgy tűnik, azt mutatja, hogy annyira mégsem élik meg a dolgot büntetés¬ként a sokat vásárlók, mivel a PassAlong 16 he¬tes próbaüzeme határozottan pozitív eredménnyel zárult: átlag 122%-os bevétel növekedést értek el, ami azonban egyes kiugró számok esetében még az 500%-ot is elérte. Mi több, olyan albumaik is fogyni kezdtek, amelyek előtte senkinek nem kel-lettek. A magyarázat pedig az, hogy a csökkenő albumárak hatására olyanok is vettek egész albu¬mokat, akik eleinte csak két-három számot akar¬tak megvenni arról.
Várhatóan ez az árazási módszer nagyobb teret is fog nyerni a jövőben, mivel a kiadók sze¬retnék minél jobban elterjeszteni, és a DRM-men¬tes zenék árulásához leginkább akkor járulnának hozzá, ha az online zeneboltok cserébe elfogad¬ják a változó árazást – elemzők azonban rámutat¬tak arra is, hogy érzékelhető hatása a dolognak várhatóan akkor lesz csak, ha vagy beadja a de¬rekát ennek a módszernek az iTunes is (ami pe¬dig nem valószínű), vagy pedig ha a versenytársai nagyobb befolyást szereznek a piacon (kérdéses, de mindenképpen időigényes). Valószínű minden¬esetre, hogy nem most hallottunk utoljára erről a kérdésről.
iPon Computer 2008. 06. 08.