Projektmenedzsment szakosztály (TIPIK)
Elnök: Dr. Prónay Gábor
Alelnökök: Görög Mihály, Jenei Zoltán, Kárpáti József, Kovács György, Pap Gyula
Titkár: Horváth Zoltán
MEGHÍVÓ
a 15. PM szakmai teadélutánra
A HTE Projektmenedzsment Szakosztály tagjait, a Projektmenedzsment Klub korábbi látogatóit, valamint minden érdeklődőt szeretettel hívunk a Magyar Projektmenedzsment Szövetség (PMSZ) és a PMI Budapest közreműködésével szervezett 15. Projektmenedzsment Teadélutánra 2011. december 14-én (SZERDÁN) 17:00-18:30 között, a KPMG Bp. XIII. Váci út 99-ben levő székházának tanácstermében kerül sor:
Téma: Az ÉV PROJEKTMENEDZSRE`2011 pályázat döntőbe jutott projektmenedzsereinek tapasztalata
A teadélutánon lehetőség lesz kötetlen beszélgetést folytatni a díjpályázat nyertesével Schöberl Krisztinával (Hewlett-Packard Magyarország) és a döntőbe jutott Bárány Gabriellával (Vodafone Magyarország) és Takács Krisztiánnal (IT Services Hungary) hazai- és nemzetközi projektmenedzsment tapasztalataikról.
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött
(http://www.pmsz.hu/pmsz/projektmenedzsment-szakmai-teadeleutan-jelentkezesi-lap)
MEGHÍVÓ
A 16. PM szakmai teadélutánra
A HTE Projektmenedzsment Szakosztály tagjait, a Projektmenedzsment Klub korábbi látogatóit, valamint minden érdeklődőt szeretettel hívunk a Magyar Projektmenedzsment Szövetség (PMSZ) és a PMI Budapest közreműködésével szervezett 16. Projektmenedzsment Teadélutánra 2012. január 18-án (SZERDÁN) 17:00-18:30 között, a KPMG Bp. XIII. Váci út 99-ben levő székházának tanácstermében kerül sor :
Előadó : Taby Tamás szenior projektmenedzser (IQSYS Zrt)
Téma: A KSH népszámlálás projekt tapasztalatai
Az előadást megelőzően kérdések tehetők fel az előadónak a PMI Budapest és PMSZ közös Facebook oldalán: http://facebook.com/pages/PMI-Budapest-Magyar-Tagozat/193908030684120
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött
(http://www.pmsz.hu/pmsz/projektmenedzsment-szakmai-teadeleutan-jelentkezesi-lap)
MEGHÍVÓ
10. PM MŰHELY munkájába
A HTE Projektmenedzsment Szakosztálya, együttműködve a BME Híradástechnika Tanszékével és a Corvinus Egyetem Stratégia és Projektvezetés Tanszékével szeretettel hívja az érdeklődő kollégákat az
10. Projektmenedzsment Műhelybe
2012. február 16-án (csütörtökön) 16 – 18 óra között
A BME HIT Inforparkbeli (1117. Bp. Magyar Tudósok Körútja 2.) I. ép. B. szárny, I.em 110-es tanácstermébe
A Műhely résztvevői a 10. Műhely témájának a projekt szponzor szerepe és felelőssége (a szponzor meghatározó feladatai, a szponzori kompetencia összetevői, hatalom és tekintély a szponzor irányítási munkájában, szponzor és projektmenedzser kapcsolata, szponzor és projekt eredményeit felhasználók viszonya) témát választották.
A bevezető gondolatokhoz várjuk az érdeklődők javaslatait, gondolatait, vitát kezdeményező kérdéseit legkésőbb december 15-ig a gpronay@procompass.hu emailre. Bevezető gondolatok és a megvitatásra javasolt kérdések december 27-től olvashatók a http://blog.mfor.hu/projekt oldalon.
2012 további tervezett Műhely időpontjai: május 17., szeptember 22., november 22.
A Projektmenedzsment Műhely munkájába minden érdeklődő előzetes regisztrációt követően (e-mailben történő regisztráció a gpronay@procompass.hu címen), ingyenesen részt vehet. A Műhely munkájába való részvétellel 2 PDU (Professional Development Unit) pont szerezhető (PMP minősítettek és minősítésre készülők számára).
9. PM MŰHELY MEGHÍVÓ
A HTE Projektmenedzsment Szakosztálya, együttműködve a BME Híradástechnika Tanszékével és a Corvinus Egyetem Stratégia és Projektvezetés Tanszékével szeretettel hívja az érdeklődő kollégákat az
9. Projektmenedzsment Műhelybe
2011. november 24-én (csütörtökön) 16.00 – 18.00 óra között
A BME HIT Inforparkbeli (1117 Bp. Magyar Tudósok Körútja 2.) I. ép. B. szárny, I. em 110-es tanácstermébe
Téma : HÁLÓZATKUTATÁS, SZERVEZETI DIAGNOSZTIKA FELHASZNÁLÁSA A PROJEKTMENEDZSMENTBEN
A szervezetekben kialakuló belső együttműködési hálózatok sokrétűbbek és nagyobb hatással vannak a szervezet teljesítményére és működésére, mint azt elsőre gondolnánk. A szervezeti szociogramok a szervezet komplexebb valóságát segítenek megismerni, lokalizálni és értékelni absztrakt, nehezen megfogható szervezeti potenciálokat, s ezáltal a szervezeti munkavégzések és együttműködések menedzsmentjében új lehetőségeket ad. A Műhely célja annak vizsgálata, hogy
- a hálózatkutatás miként állítható a projektmenedzsment szolgálatába ?
- miként javíthatja az együttműködési hálózat ismerete a kereszt-funkcionális projektek menedzselését, a projektben zajló kommunikációt és együttműködéseket?
- hogyan gyorsíthatja, erősítheti a projekt csapatok fejlődési dinamikáját a rokonszenvi hálózatok ismerete?
- miként építhető tudatosan a projekten belüli információáramlás és kommunikáció?
- hogyan használhatjuk a projektvezetésben a szervezetben organikusan kialakult vezetői szerepeket és erősségeket?
- miként vonjuk be a projektek hasznára a szervezetben kikristályosodott szakmai elismeréseket ?
- miként segítheti ez a projektmenedzsereket a projektben kritikus tudások és innovációs kapacitások bevonásában, a terhelések-kiegyenlítésében?
- Hogyan építsünk a projektben dolgozók szociális erőforrásaira, informális kapcsolataira?
A Műhely bevezető gondolatai október 7-től olvashatók a http://blog.mfor.hu/projekt oldalon.
A Projektmenedzsment Műhely munkájába minden érdeklődő előzetes regisztrációt követően (e-mailben történő regisztráció a gpronay@procompass.hu címen), ingyenesen részt vehet. A Műhely munkájába való részvétellel 2 PDU (Professional Development Unit) pont szerezhető (PMP minősítettek és minősítésre készülők számára).
Budapest, 2011. szeptember 26.
A szeptember 23-ra meghirdetett 3. PM Műhely-hez, mint előkészítő gondolatok tára, blog :
http://blog.mfor.hu/projekt.
Összefoglaló feljegyzés
1. PM műhely(2010.március 25.) munkájáról itt elérhető
Összefoglaló feljegyzés
2. PM műhely (2010. május 27.) munkájáról itt elérhető
PROJEKTMENEDZSMENT KOMPETENCIA
Bevezető
A globális versenyben, az ügyfelekkel is szükséges együttműködést igénylő komplex rendszerek megvalósítása projektmenedzsmentet és fejlett személyiségű, - tudású és gondolkodású (magas intellektuális teljesítményű) szakembereket igényel. A vállalatok eredményessége nagymértékben múlik a megfelelő kompetenciájú és motivációjú munkatársain. A kérdésekben megfogalmazott gondolatok rámutatnak a kompetencia meglétének, mérhetőségének és fejleszthetőségének jelentőségére, ami jelentős hozzájárulást jelenthet a projektek hatékony eredményességéhez, a sikerességhez. A felvetett gondolatok megvitatására a szeptember 23-án megrendezésre kerülő Projektmenedzsment Műhely során kerül sor.
DEFINÍCIÓK
A vállalatok eredményessége nagymértékben múlik a megfelelő kompetenciájú és motivációjú munkatársain.
A kompetencia olyan lényeges viselkedés jellemzők/emberi tulajdonságok összessége, melynek eredménye a hatékony és/vagy kiemelkedő munkateljesítmény. A kompetencia összetevői :
- teljesítményképes tudás(szakmai- és projektmenedzsment tudás)
- személyes attitűd/hozzáállás (tények-hiedelmek-érzelmek alapján kialakított értékelés, ami hatással van gondolkodás mellett a cselekvésre. Példák projektmenedzser számára fontos attitűdökből : ügyfélközpontúság, eredmény orientáció, kemény munka végzés, loyalitás, tudás tisztelete, felelősség vállalás a tettekért, önállóság, kíválóságra törekvés, analítikus-elemző gondolkodás, kiegyensúlyozottság, stressz tűrés, más kultúrák elfogadása),
- adottságok, készségek, képességek (projektmenedzsment szempontjából meghatározó képességek : kommunikációs, célkijelölési, tervezési, döntési, változáskezelési, konfliktus kezelési, rendszerben gondolkozási, pedagógiai, csapatépítési)
- gyakorlati tapasztalatok
A kompetencia felhasználási területei a vállalati emberi erőforrás menedzsmentben : szakember kiválasztás, képesség-tudás fejlesztés, teljesítmény értékelés, ösztönző/érdekeltségi rendszer kidolgozás, karrier tervezés.
Projektmenedzsment kompetencia modell
Egyes szakmák kompetencia modellje munkaköri megfigyeléssel alakítható ki. Projektmenedzsmentre is készülnek a világban és Magyarországon is kompetencia modellek. Török L. Gábor szociológus kollégáival („A projektmenedzsment munkát végzők és vezetők támogatása a kompetencia alapú humánerőforrás menedzsment eszközeivel” cikk, 8. Projektmenedzsment a Gazdaságban Fórum, Bp. 2005. április 5), vizsgálataikra alapozva a következő PM kompetencia modell elemeket találták :
- Szakértelem, szaktudás, tapasztalat : szaktudás megalapozottsága, - biztonsága, -mélysége, a specializáltság foka, szakmai tapasztalatok köre
§ Munkavégzés, feladatok ellátása (személyes attitűd/hozzáállás) : ügyfélközpontúság, eredmény/teljesítmény orientáció, kiváló minőségre törekvés, igényesség, információ kezelés, tudás és tapasztalatok átadása, döntési képesség, önállóság
- Gondolkodás, mentalitás (személyes attitűd) : analitikus, elemző irányultság, folyamatokban gondolkodás, innovativitás, kreativitás, problémamegoldás
- Érzelmek (személyes attitűd/hozzáállás) : kiegyensúlyozottság, önuralom, stressz-tűrés, kudarctűrés
- Együttműködés, csapatmunka (adottságok, képességek, készségek ) : kooperációs készség és jártasság, csapatszellemű hozzáállás, megbízhatóság, felelősségvállalás, komplex gondolkodás, szintetizáló képesség
- Társas kapcsolatok (adottságok, képességek, készségek) : empátia, mások megértése, türelem, a másság elviselése, a különböző kultúrák kezelésének képessége, kommunikációs stílus, konfliktuskezelés
- Vezetés, irányítás (adottságok, képességek, készségek) : stratégiai összefüggések átlátása, szervezeti tudatosság, szervezetpolitika (eligazodás az érdekek, befolyások és hatalom viszonyaiban), iránymutatás, célkitűzés (leadership készségek), delegálás, motiválás, mások fejlesztése, támogatása, változás-menedzsment
A PM Műhely által megvitatandó kérdések (2010. szeptember 23. 15:00-17:00, BME Infopark I. B. 110)
A kompetencia alapú minősítés, ami minden professzionális projektmenedszer szempontjából fontos érdekes kérdéseket vet fel, amit a különböző környezetben dolgozó projekt által érintett szakemberek különböző képpen látnak. Ennek oka sok esetben nemcsak a körülmények, kultúrák különbözősége, de a definíciók nem egyértelműsége. Szakmai vitákban ennek megfelelően elsősorban a fogalmak definíciójában kell egyetérteni. Ehhez vezető úton való haladáshoz nyújthatnak segítséget a következő, sokszor vitatott kérdések :
- Kell-e érteni a projektmenedzsernek a projekt eredmény szakmai területéhez vagy elég, ha valaki jó vezető ?
Kritikus kérdés, hogy mit jelent az, hogy valaki ért egy sok funkciót egyeztető, komplex szakmai területhez, illetve egy azonos funkcióhoz kapcsolódó bonyolult feladathoz, mint például egy szoftver fejlesztéshez ? Ha nem kell érteni hozzá, akkor a projektmenedzseri konfliktus kezelés, a projekt kommunikáció milyen információk alapján történik ?
- Megfelelő projektmenedzsment tudás megszerzésének legfontosabb területei ?
Oktatás-képzésben való rendszeres/vissztérő részvétel ; módszertanok (PMBok, Prince, stb) megismerése ; könyvek, folyóiratok tanulmányozása ; konferencia, klubdélután részvétel adhat megoldást ?
- Attitűd és képesség mérhető és fejleszthető, de inkább kész szakembert akarnak a cégek, vagy mérnek és fejlesztenek inkább?
Attitűd változáshoz szisztematikus gondolkodásra és ezáltal tudásra és gyors információ feldolgozási képességre is szükség van. A kompetencia alapú professzionális kiválasztás munka- és költség igényes, magas szintű emberi erőforrás menedzsmentet követel !? Megfelelő hozzáállás az adott projekthez a meggyőzés idő- és energia igényes munkáját szükségtelenné teszi
- Minősítések (PMP, IPMA, ÉV PM) segítenek a kiválasztásban (teljes kompetencia kerül vizsgálatra vagy csak egyes elemei) ?
- Komplex minősítés örök időkre szól vagy nélkülözhetetlen az időnkénti megújítás ?
- Mi határozza meg, hogy a vállalatok/intézmények kiválasztási feltételnek tekintik-e a minősítéseket ?
- Projektmenedzserek tapasztalati minősítése (junior-senior-mester fokozatok) vállalaton belül megvalósul-e ? Mi a vállaltvezetés motivációja a belső minősítési rendszer kialakítására ?
Érdekes példa a minőségbiztosító menedzserek küzdő sportoknál megszokott besorolása (lásd „barna és fekete öves” minőség menedzserek).
- Projekt szereplők (elsőszámú vezető/tulajdonos, szponzor, PIB tagok, projektmenedzser, projektben dolgozó tagok) projektmenedzsment kompetencia igénye és helyzete ?
A különböző projekt szereplőkkel szembeni projektmenedzsment kompetencia elvárások nagyban különbözhetnek. A projekt szponzornak, mint a projekt felső szintű irányítójának különösen a projektmenedzsment tapasztalatban (stratégiai áttekintő és döntési képesség, motiválás, megfelelő PM kiválasztás, feladat delegálás) kell magas szinten állnia (senioritás), a szakmai tudásban kevésbé fontos az alapos tudás, képességek és hozzáállásban a magas szintű funkcionális pozícióval is együtt jár a megfelelő szint. A vállalati projektmenedzsment érettség (projekt kultúra fejlettségi szint) is összefüggésben van a szponzor projekt kompetenciájával. Kezdeti érettség esetén nagyobb szponzori támogatásra van szüksége a sikeres munkához. A projektmenedzser számára kompetencia szempontból a fokozatosság fontos, mert minden kompetencia elemben fokozatosan kell junior szintről senior, majd master szintre kerülnie.
A Műhely előtt már hozzászólás tehető a http://blog.mfor.hu/projekt oldalon a hasonló tartalmú blog-ot követően.
Bp. 2010. június 28.
Dr. Prónay Gábor